کد خبر: ۱۶۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
یادداشت؛

بی‌بی‌سی دروغگوی ناشی استعمار 

صادق امینی فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: خبرگزاری جهانی بی‌بی‌سی بارها اثبات کرده که رسانه‌ای استعماری و در خدمت نظام پادشاهی بریتانیا برای دست‌کاری افکار عمومی در سراسر دنیا است که با برنامه‌های متنوع و جنگ رسانه‌ای و با تکیه بر گزارش‌ها و مستندهایی که فضاحت دروغ بودن برخی از آنها بعداً اثبات شد سعی در القای مواضع و دیدگاه استعماری خود بر ملت‌ها و دولت‌های منطقه داشت. 

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، این بازوی رسانه‌ای استعمار پیر همچون سیاست‌های زیرکانه و روباه صفت انگلیس در طول سالیان متمادی، در خلال برنامه‌های خبری و تحلیلی و مستندهای خود که سعی در بی‌طرفی و نشان دادن حقیقت دارد بارها و بارها با دروغ پردازی‌های جهت‌دار و استناد به اسناد جعلی و ساختگی سعی در ایجاد فتنه و اختلاف و یا ایجاد اهرمی برای فشار به ملت‌ها و دولت‌های مخالف با سیاست‌های استعماری بریتانیا داشته است . 

با شروع استعمار فرانو و پررنگ شدن اهمیت و نقش رسانه در جوامع بشری و تأثیرپذیری افکار عمومی جهان از تولیدات رسانه‌ای، بی‌بی‌سی بیش از پیش سلاح پرکاربرد روباه پیر برای ادامهٔ سیاست‌های استعماری‌اش شده است .

این دروغ پردازی‌های زنجیره‌ای نه صرفاً در بی‌بی‌سی انگلیسی بلکه در شعبه‌های دیگر آن یعنی بی‌بی‌سی فارسی و عربی نیز رواج دارد . 

 در این میان بی‌بی‌سی انگلیسی بسیار هوشمندانه و حرفه‌ای‌تر با تحریف و دروغ به جهت دهی افکار می‌پردازد؛ اما شعبه‌های فارسی و عربی که عمدتاً کارمندان آن اپوزسیون خارج نشین هستند با توهین به شعور مخاطب بسیار ناشیانه و غیرحرفه‌ای به جعل و نشر اکاذیب می‌پردازند تا طرف‌داران مسخ شدهٔ خود را در جهت منافع دولت انگلیس و بر علیه کشور خود بشورانند.

در سال‌های اخیر و هم‌زمان با تشدید بحران در کشورهای غرب آسیا خصوصاً بهار عربی و ناآرامی‌ها در سوریه و عراق و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی و برخی اغتشاشات در کشورهای اسلامی خبرگزاری بی‌بی‌سی در کنار سایر رسانه‌های غربی با برنامه‌های متنوع و جنگ رسانه‌ای و با تکیه بر گزارش‌ها و مستندهایی که فضاحت دروغ بودن برخی از آنها بعداً اثبات شد سعی در القای مواضع و دیدگاه استعماری خود بر ملت‌ها و دولت‌های منطقه داشت. 

 یکی از موارد مهمی که اثبات کرد بی‌بی‌سی انگلیسی در مستندها و گزارش‌های خود از فریب و دروغ استفاده کرده و در حقیقت نقش بازوی رسانه‌ای ائتلاف غربی علیه ملت‌های مقاوم غرب آسیا بوده در قضیه حملهٔ شیمیایی به شهرک دوما در آوریل ۲۰۱۸ در غوطهٔ شرقی دمشق خودش را نشان داد تا جایی که چند سال بعد در سپتامبر ۲۰۲۱ بی‌بی‌سی رسماً اعتراف کرد گزارشش در مورد حملهٔ شیمیایی به دوما دچار خطاها و نقص‌های فاحش بوده است. 

این در حالی بود که این گزارش دروغ و ادعای رسانه‌ای بی‌بی‌سی در آوریل ۲۰۱۸، توسط ایالات متحده آمریکا و دولت‌های انگلیس و فرانسه مورد استفاده قرار گرفت و دستاویزی شد برای حمله هوایی و شلیک ۱۰۳ موشک به سوریه. 

صد البته این اعتراف «بی‌بی‌سی» دلبخواهی نبوده و پس از شکایت «پیتر هیچ از»، روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی خبرگزاری دیلی‌میل صورت گرفته است. «هیچ از»، از «بی‌بی‌سی» به علت عدم رعایت اصول خبرنویسی و انتشار موارد دروغ در مستند گزارش حمله شیمیایی دومای سوریه شکایت کرده بود سپس واحد رسیدگی به شکایت‌های اجرایی پس از بررسی، به عدم رعایت اصول حرفه‌ای و قابل اثبات نبودن مستندات مورد ادعای بی‌بی‌سی رأی داد. 

در اکتبر ۲۰۲۱ روزنامه عمان تحت نظارت وزارت اطلاع رسانی پادشاهی عمان در پایگاه الکترونیکی خود یعنی عمان الیوم در مورد اعتراف بی‌بی‌سی به دروغ مطرح شده در مستندش در مورد حملهٔ شیمیایی دولت سوریه این دروغ بی‌بی‌سی را اولین مورد نمی‌داند و آنها را صرفاً اشتباه خبرنگار و مستندساز بی‌بی‌سی به حساب نمی‌آورد؛ بلکه سیاست بریتانیا برای استفاده از رسانه برای اهداف و منافع خود معرفی می‌کند دقیقاً مانند آنچه در جنگ علیه عراق انجام دادند.

پیش از آن نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که این سناریو دست‌ساختهٔ گروه موسوم به کلاه سفیدهاست که توسط مأمور دستگاه اطلاعاتی انگلیس تأسیس شده بود. جالب‌تر اینکه خود بی‌بی‌سی به عضویت مؤسس کلاه‌سفیدها در ارتش و دستگاه اطلاعاتی انگلیس صحه گذاشته است. 

در همین راستا رادیو بین‌المللی چین طی گزارشی، رسانه‌های جریان اصلی غرب چون بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان را عوامل اصلی جنگ رسانه‌ای و دروغ‌پردازی کشورهای غربی با اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی علیه جهان شرق بر می‌شمرد. این رسانه‌ها قبل از شروع جنگ عراق ۱۱ دروغ عمده به‌عنوان واقعیت در جهان منتشر کردند که زمینهٔ حملهٔ نظامی علیه عراق را فراهم کرد و بعدها دروغ بودن آنها مشخص شد.

 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان